Słów kilka o obrazie,
który mnie zaintrygował.
Twórczość
Williama Blake’a nie jest
łatwa do zaklasyfikowania. Współcześni mu artyści, tj. John Constable i Wiliam Turner są
typowymi przedstawicielami epoki romantyzmu. W ich twórczości uderza wielka
wrażliwość na piękno natury, i to natury własnego kraju. Twórczość Blake’a w
większym stopniu opiera się na działaniu
wyobraźni niż obserwacji natury. Doznawał licznych objawień religijnych, co
odzwierciedlało się w jego dziełach malarskich i pisarskich (był również
poetą). Większość jego prac powstała pod wpływem głęboko przeżytych dzieł
pisarskich - „Boskiej komedii” Dantego, Biblii czy poezji Wergiliusza. Blake
stworzył własną mitologię wg. której Urizen jest utożsamiany z Bogiem –
prawodawcą, superego i symbolizuje Rozum. Co ciekawe, piekło nie było dla
Blake’a miejscem wiecznej kaźni, lecz źródłem niczym niepohamowanej energii.
Dobro i Zło uściślał Blake jako dwa przeciwieństwa, niezbędne dla ludzkiej
egzystencji. „Dobro to bierność posłuszna Rozumowi, Zło to aktywność
wyrastająca z Energii”.
Pod wpływem
takich przemyśleń oraz licznych wizji, jakich doświadczał, w 1794r powstał obraz pt. „Stworzenie Świata” (lub inaczej „Urizen
stwarzający świat”).
W centralnej
części obrazu znajduje się muskularna postać o ciele młodego mężczyzny i twarzy
starca. Znając biblię domyślamy się, że może być to Bóg stwarzający świat.
Energia, w postaci świetlistego kręgu, jaka emanuje z postaci, przedstawiona
przy pomocy ciepłych barw (żółcie, pomarańcze, brązy) rozświetla i przenika
ciemności i kontrastuje z czernią, która panuje dookoła, a która uosabia
pustkę, chaos i ciemność, panującą przed stworzeniem świata. Postać w śmiałym
skrócie perspektywicznym została zapożyczona ze sztuki manierystycznej (XVI w).
Symboliczny cyrkiel (często przedstawiany w dziełach Blak’a) wywodzi się ze
średniowiecznych wizerunków Boga jako
Architekta Wszechświata.
Na obrazie
znajdują się greckie znaki – alfa (α) – oznaczająca początek, ukryta w
konturach cyrkla, oraz omega (Ω) – oznaczająca koniec, na wspomnianym już
rozświetlonym okręgu. Blake był rytownikiem, w jego dziełach rysunek dominuje
nad barwą. Urizen stwarzający świat to grafika wykonana w techniką
trawienia reliefowego oraz akwarelą i piórkiem. Kompozycja otwarta.
Kluczem do
zrozumienia dzieła są poglądy artysty. Był orędownikiem wolności
polityczno-społecznej oraz przeciwnikiem dogmatów religijnych, doktrynerstwa,
wątpliwych wartości moralnych — ta postawa przekształcała się często w
anarchizm, destrukcję i negację wszelkich wartości cywilizacyjnych. Blake
akcentował nadrzędną ważność świata duchowego oraz obecność pierwiastka
boskiego w człowieku. Wierzył, że szczęście i prawdę ostateczną można osiągnąć
przez wyobraźnię, wolność i postrzeganie pozazmysłowe. Świat rzeczywisty był
według Blake’a przeszkodą osłabiającą,
wręcz uśmiercającą, wyobraźnię. Dość wyraźnie przeciwstawiał też sztukę nauce
podkreślając, że „Sztuka jest Drzewem Żywota, Nauka jest Drzewem Śmierci”.
W świadomości Blake'a stworzenie świata,
rozdzielające początkową jedność świata, majestatyczny bezruchu, było niepełne
i opierało się jedynie na rozumie. Fizyka, matematyka, astronomia i wszystkie
atrybuty towarzyszące naukom ścisłym budziły w artyście niechęć. Cyrkiel
traktował jak zbrodniczy instrument.
Sam stwórca, Urizen, (wg. „The Book of Urizen”-
twórca restrykcyjnych praw moralnych, reprezentant władzy) symbolizuje potęgę
rozumu, którą Blake uważał za
niszczycielską ze względu na to, że tłumi wizję i natchnienie.
Widzimy, że
jego Bóg ogranicza przestrzeń i wyobraźnię, nie ustanawia porządku, sam podlega
ograniczeniom – tkwi zamknięty wewnątrz tarczy słonecznej. Blake za największe
dobro i najwyższe szczęście uznawał świat wolnej wyobraźni oraz niczym nie
poskromionego ducha. Wyraz takiego stanu umysłu odnajdziemy w rozwianej brodzie
i włosach starca , Boga o młodzieńczym ciele. Nie musi on pozostawać w samemu sobie z góry narzuconym
więzieniu, może oddalić się z niepokojącego pola czerwieni w czarną otchłań,
obszar niezbadany, gdzie dopiero rozpocznie się akt stworzenia świata.
Blake bał
się wizji świata stworzonego przez Boga
Zegarmistrza, Genialnego Architekta, przez Rozum tak doskonały, że aż
demoniczny. Taki jest właśnie Urizen stwarzający świat na jego obrazie.
b i b l i o g r a f i a
{"Księga Urizena" William Blake
{britishmuseum.org
{wikipedia.org

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz